Parkingi podziemne stały się normalnym widokiem we współczesnych miastach. Zapewniają dodatkową przestrzeń dla samochodów w przypadku osiedli mieszkaniowych, bloków, kompleksów biurowych, galerii handlowych oraz innych obiektów bez konieczności zamiany dużych połaci terenu w asfaltową płytę. Jednakże umieszczenie parkingu wielostanowiskowego pod ziemią wiąże się z koniecznością zabezpieczenia terenu przed trującymi oraz wybuchowymi substancjami. Z tego powodu każdy parking podziemny musi posiadać skuteczny system detekcji gazu.
Jakie zagrożenia mogą powstawać na podziemnym parkingu?
Przez ulokowanie przestrzeni parkingowej pod ziemią największym problemem staje się wentylacja. Silniki samochodów wytwarzają podczas procesu spalania wiele produktów, które mają negatywnych wpływ na ludzkie zdrowie, np. tlenek węgla, tlenek azotu czy dwutlenek węgla. Dodatkowym zagrożeniem są pojazdy wykorzystujące jako paliwo gaz ziemny (metan – CNG) lub propan-butan (LPG). Obydwie te substancje mają właściwości wybuchowe i chociaż samochody wykorzystujące te rodzaje silników są całkowicie bezpieczne, to gromadzenie się gazów lub produktów spalania w zamkniętym terenie może stwarzać zagrożenie dla otoczenia.
Parking podziemny a normy prawne
Obecność działającego systemu bezpieczeństwa w przypadku parkingów podziemnych jest wymagana prawnie na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690). Dokument stwierdza, że parking podziemny musi posiadać wentylację mechaniczną, za której sterowanie odpowiadają detektory gazu, monitorujące stężenie szkodliwego tlenku węgla. Jeżeli parking przyjmuje samochody napędzane LPG lub metanem, wymagana jest obecność mechanicznej wentylacji oraz sieci detektorów, odpowiadających za wykrywanie tych gazów. Dodatkowe informacje na temat dopuszczalnego stężenia wyżej wspomnianych substancji znajdują się w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. 2010 nr 109 poz. 719).
Dokładniejsze wytyczne podaje norma PN-EN 50545-1, która określa trzy progi alarmowe dla stężenia tlenku węgla oraz detektorów LPG podane kolejno w ppm (ilość cząsteczek na milion) dla CO oraz DGW (dolnej granicy wybuchowości) dla gazów. Progi alarmowe określają, jakie kroki należy podjąć, aby odprowadzić nadmiar niepożądanych cząsteczek z monitorowanej przestrzeni. Warto pamiętać, że parking podziemny to nie tylko przestrzeń postojowa, ale również potencjalnie miejsca pracy, takie jak budki poboru opłat, toalety itp. W takich miejscach o warunkach instalacji wentylacyjnej oraz dopuszczalnych stężeniach substancji szkodliwych decyduje rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2018 poz. 1286).
Jak działa system detekcji gazu w parkingu podziemnym?
Podstawową komórką każdej instalacji jest detektor gazu. Ze względu na różnorodne zachowanie substancji, czujki montowane są na różnej wysokości. W przypadku tlenku węgla wykrywacze zazwyczaj umieszczane są na wysokości od 160 do 200 centymetrów – jednakże w oddaleniu od stropu. W przypadku LPG konieczny jest montaż bliżej poziomu nawierzchni ze względu na ciężar gazu – przeważnie od 10 do 20 centymetrów nad posadzką. Z tego powodu detektory LPG muszą być wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi, gdyż parkujące samochody mogłyby zniszczyć urządzenie. Czujki CO i LPG są dwoma rodzajami najczęściej stosowanych detektorów, jednakże jeżeli parking obsługuje dużą ilość samochodów z silnikami diesla, konieczne będzie uzupełnienie instalacji o wykrywacze tlenku azotu oraz dwutlenku węgla.
Jeżeli którykolwiek z czujników wykryje niedopuszczalne stężenie substancji, uruchamiane są systemy wentylacyjne, które mają za zadanie oczyścić konkretny obszar z zanieczyszczenia. Uzupełnieniem instalacji są systemy świetlne oraz tablice LED, które informują przebywających w garażu ludzi o niebezpieczeństwie, wskazują drogę wyjścia oraz sygnalizują obecność zagrożenia. Pozwala to ograniczyć panikę oraz uniemożliwić wjazd dodatkowych osób na teren parkingu. Centrala systemu może mieć dostęp również do dodatkowych funkcji, takich jak automatyczne otwarcie kanałów ewakuacyjnych.
Sprawdź naszą ofertę na systemy detekcji gazów! Zapraszamy do kontaktu!
Przeczytaj również: Systemy przeciwpożarowe – charakterystyka. Jakie wybrać?